Iedereen kent het wel, slapeloze nachten, klamme oksels en stressvlekken waar je u tegen zegt. Tentamens, toetsen, examens, hoe je ze ook wilt noemen… Ze zijn een noodzakelijk leed voor iedere student en scholier. Maar wat kun je doen om tentamenstress tegen te gaan? Ik zocht het uit en paste het toe in mijn eigen tentamen periode.

 

  1. Gezond eten

Bepaalde voedingsstoffen worden geassocieerd met een betere concentratie en zouden stress-verlagend zijn. Ik heb gedurende mijn  ‘healthy food test days’ vooral veel groente, fruit en noten gegeten. Het resultaat? Voor mij deed het helemaal niks. Ik hunkerde nog meer dan eerst naar pizza, chips, chocolade, waardoor ik nog meer aan het stressen was. Met andere woorden: voor mij geen optie.

  1. Thee

De volgende op het lijstje: veel groene thee, bij voorkeur met kamille. Hier kan ik kort over zijn, enorm veel plassen en nog steeds stress.

  1. Nervoheel

Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb voor het eerst in mijn leven naar een homeopathisch hulpmiddel gegrepen tegen de stress. Nervoheel zorgt ervoor dat de rust in je hoofd terugkeert waardoor concentratie makkelijker op te roepen is. Of het nou een placebo-effect is of niet, ik durf het niet te zeggen. Maar het studeren ging wel een stuk lekkerder.

  1. Wijn en goed gezelschap

De magische combinatie in elke nare situatie. Natuurlijk hartstikke gezellig en prima om even de druk van de ketel te halen, maar echt een goede oplossing tegen tentamenstress is het niet. Vooral als dat laatste glas wijn er net eentje te veel was.

  1. Een goede voorbereiding

Een inkoppertje, maar ook de beste remedie tegen tentamenstress. Houd je werk bij, lees je in voor je colleges en maak aantekeningen. Dan hoef je alle bovenstaande opties niet eens te proberen en vlieg je zorgeloos door je tentamenperiode heen.

 

Wat doe jij om tentamenstress tegen te gaan? Laat het vooral weten!